like ?

Tuesday, January 22, 2013

Jealousy . Antara Bulan dan Bintang.

salam alaik.

(soryy, POST TITLE MCM GEMPAK. hahaha)

Aku terpanggil untuk menulis ketika ini. 
walau quiz berlambak, walau test tersusun rapi, aku tetap
nak curi peluang coret sesuatu yang mungkin bagi sesetangah orang ianya PENTING dan mungkin
sesetengah orang perkara ni langsung takde kaitan dengan life dorang sendiri.

okay. one word as an introduction which is JEALOUSY.



gahhhh. I know it's really annoys you and your partner if the 'jealousy matter' become 
serious and you keep on arguing or 'menerangkan situasi' atau barangkali 'menegakkan benang yang mungkin basah atau kering' dengan sendirinya. --'

I'm not sure what people on the other side of gender which is for sure KAUM ADAM (bukan pondan, take note) rasa dan fikirkan tentang perkara ini.
TAPI, yang pasti untuk KAUM HAWA seperti aku (ehem ehem* batuk gatal) perasaan JEALOUS itu sangatlah WAJIB untuk dirasai dalam apa jenis situasi sekalipun macam jealous kat adik yang ibu selalu bagi perhatian ke, jealous kat kucing sebab ramai manusia suka ke, jealous dekat kawan sebelah yang asyik dapat dekan ke or whatsoever.

errr, actually, untuk kes yang aku nak bincangkan sekarang ni OF COURSE it's all about your relationship with your partner either it is OFFICIAL or NOT or just being HTS.

Hmm, Mengikut kajian pakar, perasaan CEMBURU ni adalah tindakbalas normal bagi seseorang yang betul betul menyayangi someone.  Perasaan itu wujud apabila sebenarnya kita rasa terganggu gugat (hambik kau ayat BM aku -.-) oleh anasir anasir yang kita tak pasti sama ada ianya bahaya atau tidak untuk relationship kita dengan someone that  you really love, care, and ____________________ apa apa je lah. (korang isi sendiri apa yg sesuai) .


Hmm. certain orang, boleh cover perasaan cemburu tu. ada orang tak boleh. and ADA JUGAK ORANG, CUBA UNTUK COVER TAPI KALAU DAH BANYAK SANGAT DUGAAN YANG MENDUGA DATANG, MEMANG TERKANTOI LA KITA NI CEMBURU SEBENARNYA. errr.

haihh. sometimes, situasi itu sendiri bukanlah punca, tapi mungkin sikap our partner yang mungkin kurang sensitive and mungkin caranya salah bagi kita. (aku tak nafikan, kadang kadang kita pun tak matang kann, byk salah jugak) YA, mungkin your partner sebenarnya ada intention yang baik dan takde niat langsung untuk berselingkuh terhadap korang tapi as a WOMEN (acewahhh, perempuan sudah) kita memang wujud satu feeling yang Allah anugerahkan which is being sensitive. HATI KERING, BESI DAWAI macamana pun, kalau ditusuk hatinya dengan sembilu (mcm ayat novel --') memang boleh HUJAN, dan BANJIR satu bilik tau.


aku sebenarnya nak bagi contoh situasi. tapi mungkin ada yang TERKAIT pulak dengan kisah benar, so, aku nak minta maaf awal awal andai ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati. ini hanya nukilan untuk peringatan bersama.
_________________________________________________________________

1. Kalau kau dah move on daripada someone before, and currently kau dah ada pemilik hati yang baru, just FOCUS on someone je.
-untuk situasi ni, perasaan menggedik gedik atau termimpi mimpi kembali kepada cinta lama kau atau vice versa adalah sangat tidak diperlukan. setialah. hmmm, YUP, ada la tuu, bila aku cakap 'SETIALAH' mesti ada yang ngokngakngokngek bising cakap "eh, aku ramai je kawan laki/pompuang. happy happy tepuk tampar, senyum gelak, hangout, makan sama tapi AKU SETIA"
erghhh. kalau korang rasa korang setia, okaylah I have no doubt about your pendirian tapi ingat, your partner tu pun MANUSIA (bukan ikan), confirm, dia mesti sakit hati punya even sikit sikit. pesanku, jangan kau bermain dengan api, dan jangan kau menjolok sarang tebuan, kelak dirimu kan sengsara dengan perasaan mu sendiri.

2. Kau masih simpan surat cinta dari crush lama? hohhhh. buang je lah. takpun simpan rapi rapi tapi jangan pernah kau bawa memori itu bersama hidupmu sekarang.
- Gila la kau. ni lah dia antara situasi dimana tak sensitip towards your partner's the feelings. okaylah. mungkin surat cinta tu berharga walaupun ianya hanya dari sekeping test pad yang kau pinjam member sebelah katil tapi, kena beragak lahh, kau siap jaja sana sini kau dapat surat cinta yang entah berzaman punya tu kat kawan kawan sampai simpan dalam dompet bagai sedangkan currently , kau dah memang sebenarnya ada hubungan serius dengan someone. btw, INI TIDAK ADIL bagi pasangan kau. kesianlah sikit. walaupun bagi kau surat cinta tu dah terkoyak koyak, berhabuk bagai, tapi kalau kau still tunjuk2 or bawak2 or cerita2 pasal surat cinta tu, siapa je yang tak rasa kau masih ada simpan perasaan kat orang lain. ye dok?


3. KEPERCAYAAN, SUSPICIOUS, DENGAR KATA HATI merupakan sesuatu perkara yang berkait.
Sebenarnya, the fact is, bukannya pasangan kau tak percaya yang kau ni setia tapi sebenarnya dia telah disogok dengan perasaan yang suspicious, dan kata hatinya menyuruhnya supaya  berhati hati . I bet, if there's someone is too trusting you, you might be manipulate the trust eventhough you're not having an intention to do that. betul. aku cakap benda yang aku pernah buat kot.
so, perempuan ni bukannya nak sangat cemburu buta bagai, mungkin dia agak suspicious dan bertindak protect hati dia daripada  sakit and dia cuba untuk melihat situasi yang berlaku dengan pandangan yang positif tapi DIA TAK MAMPU. Nafsu telah melampaui akalnya. dan, emosi menguasai diri dan mulalah, sedih, down, frust semua (sedangkan bukannya partner dia konfem curang ke apa -.- dia je pepoyo raya camtu)


4. Jaga hati. Jaga situasi.
- ohh, social networking sebenarnya salah satu pembunuh rumahtangga dan institusi kekluargaan selain daripada GAME. err,dah nama pun SOCIAL networking, so memang benda macam ni agak public la kan. semua nak heboh. makan ni nak heboh, pergi holiday nak heboh, stress pun nak heboh. (uhuk uhuk, kadang2 aku buat jugak) hmm. tiada salahnya kau ni seorang yang peramah dan disenangi ramai atas kecantikan tau kekacakkan muka kau tu atau the attitude itself tapi kena beragak agak la. jangan la
rancak sangat menambah kenalan/berbalas balas comment nonsense yang mungkin menimbulkan ketidakselesaan pasangan kau. sedih je bila your partner usha stalk twitter/facebook kau
tgk tgk kau rancak bual dengan org lain. errr. ha, lagi lagi gambar. kalau kau ada gambar berdua dengan someone opposite gender (bukan your partner ) and rasa nak post kat social networking, please THINK TWICE. you might be regret if you doing it. tapi kalau gambar tu taklah nonsense sangat and ada reason disebaliknya kenapa tangkap gambar berdua, ha mungkin boleh dimaafkan. (gambar dengan sedara boleh kot. huhu.)


(okayfineee)


Haihh. nak cakap pasal cemburu ni, sampai ke sudah tak habis. apa apa pun. aku nak bagitahu, aku tak menyalahkan sesiapa dalam hal ini. apa yang aku tulis atas ni semuaaaaa, aku pernah lakukan, pernah menjadi pihak yang menjadi mangsa cemburu atas KETIDAKSENSITIVEnya aku terhadap perasaan dia dan aku sedar akan kesalahan aku. AND, AKU CURRENTLY pun tengah merasai perasaan cemburu itu sekarang. memang tak keruan dan huru hara jadinya.

hahahah. taktahu boleh cure ke tak masalah aku ni. just wait and see.
so itu je lah aku nak coret and share kat korang. pesanan aku ialah, hati perempuan memang sensitip. tu je. hoooooo. and, doa ialah penyembuh kepada masalah yang timbul. doalah kepada Tuhanmu yang Satu itu untuk menstabilkan kembali relationship seperti sediakala :)


p/s: ye, mesti korang tertanya tanya kan, aku ni ad partner ke, atau someone special ke kan? haaa, itu aku tak boleh komen sekarang tapi insyaAllah,
akan dicerita pada masa akan datang.;)


*kepada KAU yang mungkin baca, ketahuilah, aku masih percaya pada kau sebenarnya.dan jangan risau, masih sayang. bagi sikit masa je. * :)

No comments:

sekadar perkongsian :)