like ?

Sunday, July 1, 2012

Jodoh BUKAN di tangan kita.


salam alaik. 

seperti yang telah dijanjikan 3 bulan lepas .
aku kini kembali! huu. okay, ce baca title kat atas ni ? 
A lil bit cliche right? huu. yes, aku tahu, yang semua memang sedia maklum 
yang ajal, maut, JODOH, pertemuan semua di tangan Tuhan kan? tapi, persoalan aku terhadap korang ialah, 
BERAPA RAMAI YANG BETUL BETUL SEDAR AKAN REALITI BAHAWA JODOH SEMEMANGNYA BUKAN DI TANGAN KITA? haaa.

so disini, just nak share je lah. 

bila kita sebut hal CINTA, pernah aku baca dekat TERFAKTAB oleh seorang panel penulisnya, CINTA is all about BERANI. berani untuk apa? salah satunya, BERANI untuk mengharungi suka duka. BERANI menerima kelemahan, dan yang paling besar BERANI UNTUK KEHILANGAN.
untuk skop cinta yang belum mempunyai hubungan yang halal, 
konsep BERANI UNTUK KEHILANGAN memang sesangat lahh sesuai. yelahh, 
nama je bercinta sakan, ke hulu ke hilir dilayan je perasaan tu. 
tapi, pasangan korang tu belum tentu JODOH korang. kan? 

okay, SILA ANGKAT TANGAN KALAU KORANG BETUL BETUL SURE 
yang KORANG PUNYA *ehemm tu SURE MILIK KORANG.?

okay fine, maybe ada je yang cakap 

"wehh, aku dah bercinta dgn si polan 7 tahun kot, takkan la aku tanak kahwin dengan dia kot" 
or 
"family kitorang dah kenal kot, so konfem kitorang akan kawen !" 

err, annoying lah weh kasi jawapan macam ni. bunyi macam bagus je.
i'm sick of hearing this . -______-

ye, betul. CINTA itu salah satu cabang bahagia. tapi,  JODOH bukanlah berpaksikan kepada cinta sangat pun. kadang kadang ada situasi di mana CINTA SAYANG CINTA (whatsoever) tu
datang dulu sebelum JODOH. and ada juga situasi JODOH datang dulu  sebelum CINTA SAYANG KASIH (seperti contoh, perkahwinan yang dirancang keluarga )

pernah tak terfikir semua ni? 
okay, MESTI korang rasa macam aku NI BAJET JE cakap pasal jodoh, cinta bagai ni kan?
well, aku pun manusia biasa wehh. kau ingat aku tade hati jantung limpa semua ke?
 of course ada. pernah je lalui semua ni (err, yeke? :p) 

ohh, terlupa, ada juga suatu situasi, di mana, kita punyalah DENY gila gila yang kita tak ada apa apa hubungan dengan si polan. or kita benci gila dekat si polan tapi last last KAHWIN pulak dahh -.- 
*cliche story. 

well inilah yang dikatakan , JODOH BUKAN DI TANGAN KITA. kita ni manusia yang sentiasa merancang, tetapi segala ketentuan, terletak di tangan Dia.
 actually, bagi aku jodoh ni sesuatu yang REALISTIK dan bukan fantasi semata. 


.
now, kita kosongkan fikiran. aku cuba sentuh satu sub-topic baru which is, 
KITA BOLEH RANCANG JODOH KITA, tapi TERTAKLUK JUGA ATAS KETENTUAN-NYA setuju? ye. sangat boleh. sebab apa boleh? kalau kita asyik buat bodoh tanpa berusaha, memang berkarat lah wehh (especially for lelaki, perempuan takpe kot kalau tunggu je :p)

okay, aku nak tanya. pernah tengok situasi, 

KAWAN DENGAN ORANG LAIN, 
BERCINTA DENGAN ORANG LAIN,
KAHWIN DENGAN ORANG LAIN ?

hahaha. bagi aku itu STANDARD untuk zaman sekarang. 
walaupun aku seboleh bolehnya, TAK NAK situasi macam ni terjadi dekat aku. 
kalau boleh, aku nak persahabatan yang aku hulurkan kepada 'orang tertentu' tuu, akan berakhir dengan sesuatu yang pasti. 
(cinta ke tak cinta, itu belakang kira) . 
sesuatu yang pasti itu ialah pernikahan yang diredhai (over sangat ke?)


kau TAKUT orang yang kau 'cinta macam nak gila' sekarang ni 
bukan jodoh korang? 
ahaha. don't worry. just go wih the flow. sedih tu mmg sedih. yelahh, bak kata orang kita dah serahkan jiwa raga kepadanya tiba - tiba putus tengah jalan. of course korang pernah terfikir yang korang rasa nak LUPUSKAN kenangan dengan dia kan? 
well, sikap benci membenci ni harus dielakkan dalam hidup. just be natural. 
terima dengan redha. Allah knows best.

pernah ada seorang makcik yang aku 
jumpa dalam bas nak pulang ke kampus 
bersama seorang kawan baik lelaki ni pesan.

"takpelah kamu kawan special special sikit. ADA JODOH, KAHWIN, TAK ADA JODOH, KAWAN -.- " 

(I don't give a damn pun dgn kata kata makcik tu, sebab aku tak kesah pun. 
kalau ada jodoh. okay la, tade jodoh pun it's okay. itu semua kerja Allah )


see? org tua tua dulu dulu pun menggunakan 
konsep JODOH tu dengan penuh aman . 
err, maksud aku, dorang tak terlalu stress dalam mencari pasangan dan bab bab cintan ni perlu dilalui dengan keadaan yang cool. mungkin sebab tu lah, org dulu dulu ni redha je mak bapak dorang tentukan pasangan hidup dorang.. kann? 

okaylahh, aku harap korang dapatlah apa yang aku nak sampaikan sebenarnya ni. JANGAN over dalam bercinta.  JANGAN sedih sangatlahh jika kehilangan orang yang kita sayang lagi lagi yang kita tak sure dia akan jadi milik kita yang sah ke tidak.. 

JANGAN terburu buru mencari pasangan. JANGAN terlalu yakin akan sesebuah perhubungan yang belum pasti. okay?  and yang paling penting berkenaan JODOH ni, just remember, 
kalau ada jodoh, takkan kemana dan takkan lari gunung dikejar.:) 


p/s : PESANAN kepada budak budak bawah umur === 
DIKK, KECIK KECIK, JANGAN GATAL NAK BERCINTA ! ni umur baru 8 tahun, dah bersayang sayang bagai. hahaha. 
ohh, dikesmpatan ini, aku nak ucap selamat berbahagia lahh kepada kawan kawan aku yang dari sekolah bercinta and kekal sampai sekarang. harapnya korang akan sampai ke jinjang pelamin. memang buang masa laa kalau bercinta lama lama, dah macam macam aktiviti korang buat (ex; gaduh, ), 
tup tup, the relationship was over. -.- sakit dohhh. so, doa je lah banyak banyak 

SEBAB JODOH TU RAHSIA ALLAH. :)

No comments:

sekadar perkongsian :)