like ?

Monday, December 9, 2013

Arinah, nantikan kami di syurgaNya ya. Al - Fatihah.

TRIBUTE TO MY DEAR BESTFRIEND.


click SINI untuk tahu rentetan peristiwa pemergian arwah. :'(

Seorang sahabat yang sangat berprinsip, sangat aku hormati kerana hidup penuh dengan tekad dan wawasan. Arinah Abd Halim, antara sahabat baik yang aku kenali sejak berada di SEMASHUR. 

2006. Kami kenal sejak hari pertama orientasi SEMASHUR, Aku dan Arinah satu kumpulan. Kumpulan 3. Ingat lagi time tu satu group dgn Farid Ali, Rahidah, Loly, Sopek, Syakirin, Mazni, Vinosha, Amin, dan lain lain. Ohh, lagi, yang paling tak lupa dengan LEYAAAAA. (Aqiliah Radzi). Pada awalnya, memang bila perangai tak matang, mula terbawak perangai sekolah rendah, dan kita selalu je ada perselisihan faham. Satu minggu orientasi je pun, dah rasa setahun sebab time tu kita mula kenal perangai masing masing. Ya, aku masih ingat, kita pernah bermasam muka tapi things going back to normal lepas tu. Alaaa, biasalah budak budak. Hee. Pastu bila dah dibahagikan kelas, lagi timbul isu, apabila kau, dapat kelas 1 Jujur which is kelas hujung dan aku kelas 1 Amal iaitu kelas first. Aku ada terdengar cerita yang kau tak puas hati mengenai result penemptan kelas tersebut. Kau ada sedikit iri hati kala itu. Alaaah, apalah sangat, pembahagian kelas itu hanya berdasarkan ujian bahasa Inggeris dengan Matematik asas sahaja. Macam biasa, keadaan kembali normal. 

2007. Zaman form 2 yang paling bagi aku the most broken years untuk batch kita. Sebab time tu, Saviours dah pandai nak break the rules and couple sini sana and having a click/ geng. Hahaha. I still remember that time, Arinah memang rapat dengan geng geng Al Khindi nya, tapi Arinah ni sangat aku respect, dia terselamat dibawa dek arus perubahan remaja. Sebab kadangkala Arinah sangat matang in her own way.  Ingat lagi aku time tu, aku selalu je kacau Arinah and saja cucuk cucuk dia pasal Ruji (Syameer Faruzzi) hehe. Sebab Ruji pernah bagi coklat dekat Arinah. Feewiitt. Tu belum lagi kawan kawan luar SEMASHUR yang ada suka kat dia. Arinah memang HOT. Tapi, sekali lagi aku tekan kan, Arinah tidak mudah dibawa dek arus remaja. Haha. Dia sangat bagus.

2008, Semua busy sebab nak PMR kan. Tapi untuk tika itulah, barulah ada batch 0610 ada diangkat jadi pengawas. Termasuklah aku dan Arinah. Ohh. Time tu memang kau ada cakap kat aku, kau memang tak sangka kenapa lah kau dipilih jadi pengawas sedangkan rules pun selalu langgar. Haha. Time tu aku gelak je lah, aku just cakap dekat Arinah, bila dah jadi pengawas ni, kena pegang amanah betul betul. Oh lupa pulak, time ni, FIRST TIME kita satu kelas. 3 JUJUR yang sangat legend, selalu dapat kelas terbersih. Ehemm, tengoklah siapa penolong ketua kelasnya, aku kan :p Arinah pulak apa kurangnya, jadi Biro MATEMATIK sebab kau sangatlah genius bab bab kira mengira ni

2009, Tahun pertama kita jadi pengawas, tapi time ni, ramai yang buat double standard dekat kau sebab kau terpilih untuk duduk di Bilik Pengawas aras Al Battani dengan Kak Zana, Kak Salia and Kak Emira Nabila kalau tak silap. HAHA. Yelahh, selalu dalam otak kami pengawas pengawas yang duduk dorm dorm biasa ni, haaa, mesti pengawas form 4 yang duduk dgn pengawas form 5 ni ada dapat speciality dgn privilege. Hihi. Tapi kadang kadang kau malas nak layan sangat bila ada kerja pengawas sebab aku faham, yelah, bila junior macam kau dapat privilege duduk dengan senior, senior pun rasakan privilege untuk dorg ada Arinah untuk sampaikan apa apa pesanan pada ktorg si pengawas junior ni. Huhu :D (sorry senior ! :p)


(tunggu aku dekat Syurga Allah, Arinah)

2010, kita jadi rapat sangat . terlalu rapat bila, makan, pakai, mandi, tidur dan lain lain selalu buat sama sama sebab kita ROOMATE ABADI. Hahah. Kita roommate sekali dengan Syuhadatul, Afiqah Inani sekali. Bilik Pengawas aras FARABI yang sentiasa cantik kemas indah . haha. Kita pilih nak duduk sama sebab kalau tak silap aku, sebab kita ni sekepala and kadang kadang nak ngelat gak jadi pengawas yang terlampau strict (tapi aku mmg mcm ni, mmg poyo kerek and strict, lantaklah apa student lain nak ckp) hahaha tapi best. Kita makin rapat, Aku dgn Arinah selalu cari geng, nak buat performance nyanyi sama sama. Bajet bajet artis memekak dalam bilik. Antara geng karaoke ni kalau tak Syu dlm bilik, mesti Moshyy (Atieka Roslan), takpun, Iffah, Datin (Diana) or Izyan Nafisa . hmm. Seronok sebab kita kongsi minat yang sama. Kita pernah buat cover sama sama lagu Lagenda Budak Setan yang kau rekod dalam mp4  pink kau, yang aku simpan lagi sampai harini. (take note Semah, Datin , kalau nak cover tu msg aku). Tu belum lagi masuk geng kutuk aku. Arinah akan bersekongkol dengan Mena, Skin, Priya,Lela untuk kenakan aku dan membahan aku. okay. part ni, mmg sadis. tapi, aku tak pernah ambil hati :) The most glorious part, kau sememangnya hebat sebab kau dapat straight As for SPM. Aku bangga dengan kau :)

Aku sentiasa ingat, bila kau tak pernah kedekut bagi pinjam kamera Nikon D90 abang kau, selalu bagi aku dengar lagu Taufik Batisah dalam MP4 kau, kau tak lokek ilmu dan sentiasa jaga kesihatan dan kecantikan. Aku ingat sangat kau pakai product Nano White, dan kita selalu lawan siapa lagi cerah (sebab kita kan berkongsi tona kulit yang sama, hihi ) Haha. Yang paling annoying, pernah satu hari tu Arinah nangis , aku pun tanya kenapa nangis, dengan usaha nak tenangkannya, tapi, rupanya reason dia nangis sebab dia dapat nombor 19 atau 29 dalam kelas 5 Jujur kalau tak silap aku utk Trial SPM, and aku tanya dapat berapa A, jawapannya SEMUA A. Pehhh, time tu rasa nak sepak sepak je Arinah, dia boleh nangis sedih dpt nombor corot dlm kelas sedangkan bagi aku result tu dah cukup cemerlang dah berbanding aku yg fail addmath ni. HAHA. Arinah, kau sangat legend sebab dalam arus semua budak batch kita tgh gila dgn lawak loser, kau antara yang langsung tak layan lawak lawak mcm tu dan mesti akan banned and mengamuk kalau buat lawak macam tu depan kau. Ya, aku ingat jugak, aku pernah buat kau marah sampai berhari hari kau merajuk and marah tapi akhirnya kau maafkan juga aku sebab aku ada buat kad besar boleh gantung gantung, yang tertulis “SORRY”. Haha. Sejak itu aku mmg janji takkan buat kau marah lagi. :)

Aku ingat yang kau pengakap, aku ingat kau memang seorang atlet, aku ingat kau pemain netball, aku ingat kau sangat suka warna hijau and purple.Aku ingat yang kau sangat benci semut dengan lipas.  Apa yang aku paling suka pasal kau ialah, kau pembersih, dan kau sangat kemas serta wangi. Sangat menyenangkan. Kau jugak yang ajar aku dengar lagu lagu korea.


2011. 2012. 2013 , berlalu dengan pantasnya. dan aku akui. Jauhnya jarak aku dari kau. Tapi kita masih ada social networking, FB, Instagram, dan handphone khususnya. Aku tahu, selain aku, kau sememangnya baik, dan rapat dengan sahabat yang lainnya lebih lebih lagi Mena. You two are very close and I'm glad you happy :)


Kenapa aku patut sedih bila kau pergi secara tiba tiba ni? Mana taknya, kita baru je jumpa 7 minggu lepas, dengan harapan aku celebrate birthday kau sambil mengisi ruang kekosongan diri kau apabila Mena fly study abroad. I know, kau mesti rindu Mena. Hari tersebut, kita jalan jalan makan makan , shopping dekat AEON Rawang. Rasa macam baru semalam aku post gmbar kita dekat instagram. Sebab apa aku patut sedih ? sebab apa yang aku pakai, guna hari hari semua ingatkan aku pada kau. Perfume Elianto pemberian kau aku pakai hari hari ke kuliah, liquid eyeliner IN2IT hadiah kau pada akulah yang aku pakai juga setiap hari ke mana mana. And, tudung prep hitam yang berlubang kepunyaan kau tu lah yang aku selalu pakai untuk aktiviti Komander Kesatria aku. Plus, kalaulah kau tahu, lagu lagu dan klip video korea kau masih bersemadi dalam laptop aku :( Arinah dekat sangat dengan aku. Even dia ada masalah dengan kawan kawan kolej, dia boleh call aku. Ajak aku pergi program ilmiah, dan Arinah selalu jadi calon utama untuk aku ajak kemana mana memandangkan dia dekat. Aku patut sedih jugak sebab hasrat Arinah nak jadi pengapit aku waktu aku kahwin nanti tak kesampaian. Hmm. Aku bersyukur ada kawan macam kau. Syukur, mak aku kenal kau dan mak kau juga kenal aku. Kau pernah jalan jalan dgn mak aku dekat Ampang point cari tudung and mak kau pun selalu bagi aku hadiah biskut cookies yg sedap tu. hmm. banyak kenangan lain yang mungkin tak cukup untuk aku coretkan disini.







Last Birthday wishes aku untuk Arinah and the last msg reply dari dia
 :(

(biru : Arinah,
kuning : aku)








Terima kasih untuk segala galanya. Aku akan selalu rindu kau. Aku akan selalu rindu pelukan kau.  Akan aku ziarah pusara kau bersama sama sahabat yang lain. Kau sahabat, kau teman. Akan ku ingat pesanmu selalu supaya belajar bersungguh sungguh dan rajin macam kau. Pinjamkan aku sedikit semangat kau untuk aku harungi dunia ni.

 Al fatihah untuk sahabat tercinta 
Allahyarhamah Arinah bt Abd Halim. 
04/10/1993 – 03/12/2013

Semoga Allah cucuri rahmat atas diri kau dan tempatkan kau dalam kalangan orang beriman. Tunggu aku dan sahabat yang lain di syurga sana.:') Pemergian kau mungkin suatu peringatan untuk kami.  Berbahagialah kau wahai sahabat. 

(colour of us. many years together :'( )

p/s : Mulai hari ini, aku akan berusaha untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik dari semalam. Semoga aku tak tergolong dalam golongan orang yang lalai serta rugi. Kepada bestfriends aku yang lain, aku sayang korang sangat sangat sepertimana aku sayang Arinah. To #SeventhSaviours family, thankyou very much for all. Semoga Allah balas kebaikan semua. Kita doakan yang terbaik untuk arwah. kepada MENA, be strong ! Kau kena berusaha tunaikan harapan yang kau bina dengan Arinah tu bersama sama okay ? :*
ILOVEYOUALL.

No comments:

sekadar perkongsian :)