like ?

Saturday, August 23, 2014

Bukan salah EMBUN atau KIOSHI, Edisi Tragedi "Dapur Anganku Musnah".

Assalammualaikum. Ya Allah, berhabuk bersarang dan berlapis lapis dah debu kat blog aku ni. Dikuatkan jua kudrat untuk mula menulis semula walaupun aku tahu, mcm tak ramai je yg baca. Cuma aku nak cerita panjang sebab malas dah nak explain bila orang tanya tanya kat wassep, twidder, fesbuk dan stagrem. So, I'm back people ! untuk menceritakan sesuatu yg diharapkan menjadi iktibar kepada yang lain.

18/8/2014
Pagiku bermula seperti hari hari menanggur ku seperti biasa. Rutin surirumah part time. Pagi kayuh basikal kejap ke sekolah Afeeq adik aku sebab nak pass kan sempoa dia tertinggal. So, dlm perjalanan nak balik tu singgah pegi pasar nak beli sayur utk masak hari tu.


Petang tu aku tengok filem Embun tau dekat Astro Prima. So, bila dah lama tak melayan perasaan dan jiwa patriotik ni, jadi eksaited (ejaan melayu sgt. Lulz –‘) berlebihan. Tiap kali scene, tiap kali tu lah update dkt fesbuk and twidderrr.
Nak dijadikan cerita, jam 4.30 petang cerita tu tamat, dan aku masih melingkar lingkar terasa seperti kemalasan untuk bangun dari baring depan TV time tu. Nasib baik baju dah cuci, sidai, pinggan pun dah licin siap basuh, susun, lantai dah bersapu semua. Sumpah, walaupun pagi tu dah beli sayur, beli tempe nak masak utk dinner (rutin aku mmg masak dinner), aku takde mood dan takde hati langsung nak masak pada hari tu. Aku pun terus capai telefon rumah, NIATNYA nak call ibu, untuk ibu tapau je makanan kat luar untuk dinner malam tu. Aku teringin sangat nak makan burger. Tetapi, niat aku terbantut, bila telefon 76 kali (hiperbola, sebenarnya 4 kali je) tapi enganged je. Masuk voicemail. Hmm. Jadi, disebabkan tak dapat call ibu dan aku mengenangkan, andainya aku tak masak petang tu, kesian ibu, ayah, adik adik aku balik takde makanan atas meja untuk dorang semua.

Jadi sebagai anak yg degil tapi sebenarnya mithali ni, aku turutkanlah hati untuk pergi ke dapur untuk start masak. Hmm. MULA MULA, KITA PANASKAN MINYAK YE (nada suara Chef Wan sikik), hahaha. Aku panaskan lah minyak mcm biasa, and sementara nak tunggu panas tu, aku pergilah isi air, masak air kat heater, isi dalam peti ais, dalam masa 3 – 5 MINIT je pun. DENGAN KUASA ALLAH, aku pusing je belakang, tgk dapur, api tu nampak besar, melekat sekeliling kuali tu (mohon korang bayangkan abg yg selalu masak char kuey teow kat pasar malam tu, kau akan tahu gambaran apinya macam mana). Well, aku pun apa lagi, FIRST IMPRESSION, of course lah panik gila khinzir punya. Tapi aku tarik nafas, tutup api gas dapur tu, pastu cuba padamkan api sekitar kuali tu dengan api, tapi, sebaliknya berlaku, api menyambar, makin besar dan terus ke exhaust fan atas dapur tu (kitchen hub), aku makin panik, terus pegang je kuali tu dgn tuala nipis yg ada kat situ, angkat ke singki, dan buka running tap water, tapi, api dkt kuali still tak padam. Dah pulak dah, timbul masalah lain dekat bahagian lain, hmm. Aku pun lari - lari, capai telefon rumah, call ibu tak dapat, call ayah banyak kali tak angkat. Hmm. :3 Aku cuba untuk independent, then cari tuala and aku basahkan, cuba untuk padamkan bahagian atas kitchen hub yang dalamnya ada exhaust fan tu, tapi still tak berjaya. Besi atas tu, dah sikit sikit mencair jatuh atas dapur tu. Asap hitam dah keluar dahhhhh. Aku menangis, sambil mulut ni kumat kamit “Allahuakbar” sentiasa. Takut sangat. Takut. Macam macam bayangan dah keluar kat kepalaotak ni ha. 

Terus, dekat pintu dapur tu, aku Iqamat, sbb aku tahu kalau bab bab api ni, mesti ada saham syaitan dalamnya. Aku tawakal, terus lari keluar rumah minta tolong jiran jiran. Well, time tu dalam pukul 5.15 ptg, kebanyakkannya semua orang tak balik kerja lagi, mesti baru je gerak dr office. :3 Minta tolong jiran sebelah, tak menyahut sedangkan ada kereta. Hmm, aku pun lari sampai hujung taman ni, teringat ada sorang pakcik AJK Taman ni sentiasa ada siang malam (aku taktahu dia kerja apa sebab sentiasa ada kat rumah). Dengan teresak esak, dah macam drama TV, “Pakcik tolong saya, rumah saya terbakar ! pakcik ada tak ‘fire extinguisher’ ke ?” Pak Cik tu pun mcm “Hah? Rumah terbakar? Rumah No berapa?” tanpa sempat aku bagi tahu, terus dia ajak aku pegi rumah time tu jugak, dia berlari pecut mengalahkan fitness aku yg dah berkarat ni (lawak tu lawak tapi, TERHARU, PAKCIK TU LARI LAJU) , then cuba nak masuk rumah… tapi, masyaAllah, asap hitam dah berlegar legar kat ruang tamu, sampai ke luar pintu rumah. Nak masuk tak boleh, sangat gelap. Makin menangis aku. Disebabkan handphone aku takde kredit, minta tolong pakcik tu call kan bomba. Hmm.

Pakcik tu yang selesaikan semua. Aku dah tersadai kat tepi menangis. Aku pinjam fon pakcik tu lagi untuk call ibu dgn ayah. Dah dapat tahu, ibu ayah tanya macam macam bertubi tubi dalam situasi getir macam tu. Aku malas dan kecewa atas pertanyaan dorg yang seperti tu. Sbb aku sendiri dah kehabisan kata kata dan cuma menanti bomba tiba dan kepulangan mereka. Alhamdulillah, dalam masa 10 minit, bomba sampai. Soal siasat sikit, dan beberapa anggota masuk ke dalam rumah dengan memakai oxygen mask. Ada salah seorang abang bomba ni, bertanya ada orang lain tak dalam rumah, aku pun jawab tiada, cuma ada seekor kucing yang saya tak tahu lokasinya di mana ketika ini. Abang bomba yang paling hensem aku rasa (okay, sempat lagi :p), jalankan misi untuk cari kucing, and beberapa anggota yang lain pergi ke bahagian dapur untuk memadamkan kebakaran. Tapi dorang tak guna hos air, guna pemadam api biasa sebab api dah slow, tapi still bahaya jika dibiarkan.

Aku kat luar, berdoa dan tunggu dengan penuh harapan, supaya tiada apa apa yang buruk terjadi. Dan Alhamdulillah semuanya selamat. Kucing pun selamat. Diselamatkan oleh seorang anggota bomba yang mengatakan kucing aku tu menyorok bawah bantal dekat bilik atas -.- . Sempat lagi abang bomba pujuk aku jangan nangis. Err err. okay tak nangis dah. Tak lama lepas tu ibu sampai, dan pihak bomba ambil segala jenis keterangan dan macam macam yang perlu disetelkan. Dan trak bomba, van bomba, kereta polis semua pulang ke balai masing masing. Dah settle semua baru ayah sampai. Hmmm. *no comment*



 Dapur terbakar, Aku trauma. Kecewa. Rasa loser.

Cuma apa yang aku boleh kutip hikmah dari kejadian ini untuk tatapan korang ialah

1)      Safety first ! keep on eye terhadap dapur gas dan api jika menggunakannya. Jangan lah berani berani tinggal WALAUPUN 6 SAAT (cehh, perlu ke contoh 6 saat ? lulz.)
2)      Family is your priority !  Call dari family, wajib angkat. Hmm hmm. Angkat tau.. (walaupun boipreng ada kat sebelah, pastu mak suruh balik cepat. Kihkih)
3)      Tanamkan semangat kejiranan yang tinggi. Please. Kau bukan hidup sorang atas muka bumi ni.
4)      Jodoh boleh dicari di mana mana. Termasuklah di ketika saat genting ni. Mana dapat jodoh bomba pulakss. HAHAHA. (kalau kau dah ada calon, dah ada cinta hati, tayah nak gedik ! usha sikit sikit takpe kot :p)
5)      Insurans rumah kena ada.
6)      Jangan panik bila bencana tiba. Tuntut ilmu pencegahan sebaik mungkin. Kalau boleh, dekat rumah tu sediakan fire extinguisher tau.

Dan yang PALING PENTING dalam kes aku ni ialah


7)      Kadangkala kita kena ikut kata hati kita. When it says NO, and kita buat jugak, pasti akan ada something buruk akan berlaku. Sebab gerak hati ni pun ada masanya ‘jentikan’ dari Allah. Cuma minda kita kena fikir jugak lah either tindakan yang kita nak buat tu buruk atau tak. 

p/s : Terima kasih kepada Balai Bomba Rawang atas servis yang bagi aku agak memuaskan. Terima kasih

KEPADA ADIK ADIK, PLS JGN MAIN API DAH. YOU NEVER KNOW PERASAN BILA DAH TERJEBAK DENGAN KEBAKARAN. OKAYY ? :*


  

1 comment:

Hanis A. said...

Weyyyy ain dahsyattt gle haha. Alhamdulillah nasib baik sume selamat. Suspen ak bace.

sekadar perkongsian :)