like ?

Monday, August 29, 2011

kisah malam ke 27 ramadhan.


salam alaik!

disini aku nak cerita dan ulas sedikit peristiwa yang aku alami semalam. okayy, ni first time aku SOLAT TERAWIH DEKAT MASJID yang dekat BANDAR COUNTRY HOMES nii. alhamdulillah, masjid sini memang sentiasa ramai dengan para jemaah. *berbeza dengan beberapa suarau/masjid yang aku pernah pergi. 


aku pergi masjid ni semalam dengan EDA dengan OPAH UDA. 
ermm, sementara menunggu untuk solat isyak seterusnya terawih, mataku terpanah ke arah 3 orang budak perempuan yang berjubah serba hitam, tudung labuh ke pinggang serta berniqab. *masya-Allah



ku anggarkan 2 orang tu berumur dalam lingkungan 7 ke 8 tahun dan ada seorang tu lebih kelihatan seperti seorang kakak dalam lingkungan 13 tahun. ermm, waktu tu aku usha je dorang nii. aku rasa dorang ni mungkin dari sekolah atau kelas tahfiz berdekatan. waktu tu memang setiap seorang memegang al Quran dan tengok gaya dorang mcm tengah menghafal. 
*sekali lagi aku tersentap,(bilalah aku nak menghafal 30 juz quranulhakim)

okay, azan isya pun tiba tiba berkumandang. bila habis azan, biasalah, kebanyakkan oranag akan buat solat sunat kann. erm,disebabkan budak budak ni betul betul saf depan aku, so, aku terushaa je setiap perilaku mereka ni. ermm, yang membuatkan aku terkejut dan tiba tiba keTIDAK-FAHAMAN melingkari otak ialah. . . budak yang paling kecik tu solat sunat, dan budak yang 13 tahun tu boleh pulak kacau dia waktu solat dan tarik tarik tudung budak kecik tuu.(almaklumlah, dorang solat hanya memakai jubah). dan SAMPAI BUDAK KECIK TU SAMPAI 4 KALI ULANG ULANG SOLAT DIA. ya Allah. aku yang tengok ni yang rasa panas tiba tiba. ermm, pada hemat aku lahh kan, sumpah dorang ni belum AKIL BALIGH dan BELUM MUMAIYIZ . hehehe. 



entahlahh. dari segi appearance, aku memikirkan yang mereka ini telah diberi pendedahan awal yang cukup bagus bagi menutup aurat mereka dengan sempurna NAMUN DEMIKIAN. . aku rasa kadangkala, pelajar pelajar tahfiz seperti mereka ni, hanya diberikan pengajaran hanya pada tahap 'foundation' dan terus diberi pendidikan direct terhadap fiqh, ibadah dan alquran sahaja. err. faham tak? okayy, minta maaf kalau aku salah tapii, aku nak terangkan kat sini bahawa, mengikut pengalaman dan pandangan peribadi aku, kadangkala pelajar pelajar 'more to' agama nii, kurang pendidikan mengenai akhlak dan moral. ermm, aku tak nafikan, mereka ni merupakan golongan yang sangat terpilih untuk mendukung syariat Allah (lebih daripada kita kita) dan kadangkala aku cemburu kerana ilmu ad-din mereka mungkin lebih daripada aku yang serba dhaif ni. tapi, biasalah, iman seseorang itu tak sentiasa teguh. tahap keimanan pasti ada pasang surutnya. macam yang kita pernah belajar time sekolah menengah dulu, terdapat beberapa cara nak capai kemanisan iman. *selak balik la buku PAI SPM wehh. macam kebanyakkan kes yang pernah aku dengar, mcm kisah kisah terlanjur golongan ini, kisah murtad dan lain lain. perkara ini betul betul terjadi. mengapa? haaa, inilah yang macam aku mention tadi, pendidikan mengenai ilmu kehidupan mereka agak kurang. 

sebenarnya, setiap perkara, PENGHAYATAN itu sangat penting. aku ulang lagi sekali ::: PENGHAYATAN itu sangat laa penting. kenapa? setiap perkara itu perlu datang dari hati. bila ia datang dari hati, semua akan jadi ikhlas dan segalanya akan berjalan dengan lancar. itu je kuncinya. :)

okay berbalik pada peristiwa terawih aku tadi. aku sangat respect kepada mereka yang bersekolah/kelas tahfiz ni sebab mereka mampu menimba ilmu akhirat yang sangat bermanfaat. aku berdoa supaya mereka akan menjadi generasi yang berguna kepada agama dan negara. 

rupa rupanya ada majlis khatam quran pada malam tuu.


p/s: aku malu berdepan dengan para alim ulama' . aku rasa aku ni sangat kerdil disisi Allah. ermm, tapi, alhamdulillah, aku ni seorang yang suka mempelajari ilmu Allah. so, disini dengan HUMBLEnya, aku minta kepada semua, bimbinglah daku :) ilmu ditimba di zaman SEMASHUR dulu sangatlah berguna. 

terima kasih SEMASHUR ISLAMIC SOCIETY :)

No comments:

sekadar perkongsian :)